time


hai--


A NURSE to be says..

My photo
kata pepatah.."times is gold.."but for nurses "a seconds is life.." if A NURSE late for one second it mean a nurse have kill a people.. so means.. NURSING is not an easy job..NURSE hand's is healing but in the same time it killing.. when nurses make a mistake..they will get a punishment..but when they do save your life or healing your parents..do you say 'thank you nurse'? or even give a smile..

Saturday, December 25, 2010

kanser colon

Dah dua minggu perut asyik rasa sakit jer..asal makan jer sakit..makan jer sakit..entah kenapa..mak kata law gastrik tak boleh makan cili..tu pasal asyik sakit perut jer..tapi sama juga walaupun tak makan cili..perut tetap sakit..
"perut oh perut kenapa engkau sakit? macam mana aku tak sakit..makan nasi mentah..makan nasi mentah..nasi oh nasi kenapa engkau mentah? macam mana aku tak......" 
ok sambung lah sendiri yer..
bila asyik sakit perut nie..teringat kat sorang patient saya dulu..seorang manager bank yang menghidap kanser colon..20 tahun bekerja sebagai manager..stress kerja menjadi punca utama dia mendapat kanser tu..
hmm..tahu tak kanser colon adalah kanser jenis ketiga yang sering di hadapi oleh lelaki dan wanita.. kanser kolon juga penyebab ketiga kematian terhadap kedua-dua jantina tersebut. Bahayakan..
jadi jagalah kesihatan anda..untuk diri kita dan orang tersayang..kanser kolon boleh dielakkan dengan mengamalkan makanan tinggi serat dan sila kurangkan makanan berlamak..atau haramkan terus makanan berlemak..sila jangan merokok dan mengambil minuman beralkohol..yer encik-encik puan-puan..
pertumbuhan kanser adalah sangat cepat..tumor ini menembus jauh ke dalam lapisan-lapisan mukosa kolon, peritoneum dan ke kelenjar limfa yang berdekatan.Dalam masa yang singkat ia metastasis ke hati,paru-paru,otak dan tulang..Sebab itulah doktor kata "mencegah lebih baik dari merawat"
antara simptom-simptom kanser kolon adalah ~
  • sakit perut,cirit dan atau sembelit yang diselang seli
  • tumor yang berdarah akan mengakibatkan najis berdarah merah (tumor berdekatan dubur) atau hitam (tumur berdekatan perut)
  • abdomen bengkak,sakit,demam.berat badan susut atau kurang selera makan.
kanser boleh dikesan..jadi..sila la bertindak sedemikian jika anda merasa perlu..ok!!

shutt:~ kenapa perut saya masih sakit? walaupun telah minum segala jenis ubatan yang dicadangkan oleh mak saya..namun tak ader perubahan punnn..atau.......
oppss..jangan mengada! tak ada simptom yang dinyatakan okeyy!!

No comments: